Edzés gyerekkel - Kiss Viktória
Edzés gyerekkel
2019-02-03
Akaraterő
2019-10-27
Show all

Nők a kettlebell mögött

Szinkronblogunk első bejegyzése a kettlebellhez kötődik. A témát a Confidence and Power első podcastja adja.

Többször hallottam már nőtársaimtól, hogy nem szeretnek vagy nem akarnak súlyokkal edzeni! Legyen szó akár kétkezes súlyzóról, akár kettlebellről. De vajon honnan ered ez az elutasítás? Mi a gond a vasakkal?

A kettlebell eredetileg orosz mezőgazdasági mérőeszköz volt, és mint olyan leginkább a férfiakhoz, a férfiak által végzett munkákhoz kötődött. Férfiak kezdték el a pihenőidejükben szórakozásként emelgetni, fej fölé nyomni ezeket a vasgolyókat. A 20. században aztán szépen lassan beszivárgott az edzőeszközök közé is egy Pavel Tsatsouline nevezetű orosz úriember közvetítésével.

Amikor elkezdtem edzeni, a kedvenc giryám a rózsaszín volt. 😀 Szerencsémre, csak 8 kilót nyomott.  Még jó, hogy nem a lila a kedvenc színem, gondban lettem volna a 20 kilóssal. Nem úgy, mint manapság.

Talán nem véletlen, hogy a legkisebb girya (versenysportban használt kettlebell: a súlya változó, de a mérete azonos) lett rózsaszín. A legtöbben ezzel a súllyal kezdünk el edzeni. A férfiak is – színtől függetlenül – mert fontos a technikai alapismeret. Tanuld meg használni az eszközt, ez az első lépés. Utána növelheted a súlyt.

A legtöbb negatívum a tenyérhez tapad, illetve a női kéz finom bőrével kapcsolatban érkezik. Merthogy igénybe veszi a bőrt. Tény. Elkerülhetetlen a kisebb nagyobb bőrkeményedések beszerzése, mivel az eszköz mozgatása közben a vas súrolja a bőrt.

A másik sokszor említett negatívum: kék foltok az alkaron. Ebből is akad pár a kettlebellel való edzés kezdetekor. Jó hír, hogy mindkét probléma orvosolható egy kis odafigyeléssel és a technika finomodásával. Ne kísérletezz otthon, az alapokat mindenképpen edzőtől tanuld meg, a gyakorlás már mehet önállóan is.

Ezeken kívül a klasszikus a kedvencem a „túl izmos leszek”. Igaz, ez a mondat nem csak a kettlebellel, hanem általában a súlyokkal kapcsolatban hagyja el a nők száját.

Bár ilyen egyszerű lenne! Akkor nem kellene a testépítő hölgyeknek olyan sok időt és energiát beletenniük, hogy pár kilónyi izmocskát magukra szedjenek. Nem, a női testet nem a hatalmas izomkötegekre találták ki. A finom és göbölyded formákra tervezték. A formát és a tartást azonban az izom adja. Ahhoz, hogy gyönyörű karod, vállad, formás feneked és lábad legyen, ahhoz bizony edzeni kell. Súlyokkal.

Ehhez az egyik legkiválóbb eszköz talán a kettlebell, mivel a belépési súly, amivel elkezdheted az edzést, relatív alacsony. Szemben a rúddal, ami még a legkisebb esetében is 15 kiló.  A 16 kilós kettlebellig ma már szinte minden teremben 2 kilós ugrásokkal juthatsz el. Hidd le nekem, hamar ki lehet nőni ezeket a súlyokat. Mire észbe kapsz, máris a 20 kilóst lengeted. Vagy ott állsz a 20 kilós rúd előtt.

Nézzük gyakorlati oldalról a kérdést! Mire jó a kettlebell? A válasszal oldalakat lehetne megtölteni, figyelembe véve a különböző álláspontokat.  Melyek a számomra legkedvesebb gyakorlatok az orosz vasgolyóval?

Az első számú kedvencem a török felállás (turkish get up). Van abban valami egészen megfoghatatlan báj és kecsesség, ahogy egy – akár a testsúlyod felével megegyező – súllyal háton fekvésből felállsz, majd visszafekszel vele a földre. Feszítés és lazítás, tökéletes harmóniában. Olyan ez, mint egy tánc.  A mozdulatoknak pontos helye van, ha jártas vagy az „alaplépésekben” idővel képes vagy tökélyre fejleszteni a mozdulatsort.

Hogy miért jó Neked? Egyrészt ebben a bonyolult és összetett gyakorlatban a húzáson kívül minden alapvető emberi mozgásminta benne van, ezáltal egy gyakorlattal dolgoztathatsz meg több izomcsoportot is. Másrészt, ahogy írtam fentebb, kis gyakorlással és a mozdulatok tökéletesítésével maga a török felállás flow élmény is egyben. Természetesen, nem csak kettlebellel, hanem kézi súlyzóval illetve barbellel is végezhető. Mindegyik kicsit más az eltérő súlypont miatt. Tanuld meg a mozdulatsort, és próbáld ki minden eszközzel!

A másik kedvencem a felvétel és fej fölé nyomás (clean and press). Végtelenül egyszerű, mégis hatékony. Felveszed a földről a kettlebellt rack tartásba, majd a fejed fölé nyomod. Miért szeretem és ajánlom Neked is? A földről felvétellel megdolgoztatod a tested alsó részét, a fej fölé nyomással pedig a felsőt, miközben a törzsedet feszítve tartod. Így megkapod az egyik legkiválóbb kardió és hasgyakorlatot egyben, plusz csodálatos vállakat formálsz vele.  Kell ennél több?

 

Összefoglalva, a súlyoktól való félelem teljesen alaptalan. Hölgyeim, irány a terem, várnak a vasak!

-V&M-

—————————————————————————————————————————

Nézd meg Podcastunkat itt:

Vagy hallgasd meg SoundCloudon utazás közben:

OldSchool edző kollégáim cikkeit a témához kapcsolódóan itt éred el:

Galba Zsolt –  Miért nem tanítok swinget?

Goldgruber “Ket” Katalin – Ketrec-Recreation: Kettlebell preventív szemmel

Dolleschall János – Az edzés Játék –  Mire elég a kettlebell?

 

Comments are closed.